Algemeen directeur Eugenie van Wiechen wint Media Leadership Award 2016

info
Datum 2016-11-16 15:43:06.0
Sectie Nieuwe Artikelen
Auteur Mara van Barneveld
Eugenie van Wiechen heeft de Media Leadership Award 2016 gewonnen. Dat werd gisteren bekend gemaakt tijdens het eerste Media Leadership Dinner van vakblad Mediafacts. Bijna honderd topmensen uit de mediabranche waren aanwezig in congrescentrum Spant! in Bussum. Hans Steenbergen, hoofdredacteur van Food Inspiration, sleepte de Media Inspiration Award 2016 in de wacht.

De winnaars kregen een 3D kleuren geprint beeld van zichzelf uitgereikt, staande op een sokkel met de ingegraveerde naam en award-aanduiding. Beide awards zijn voor het eerst uitgereikt. Mediafacts wil hiermee het leiderschap en ondernemerschap belonen dat in de mediabranche zo hard nodig is om als bedrijf te floreren. Er liggen immers grote bedreigingen op de loer. Zo is de ontwrichtende kracht van Amerikaanse giganten als Facebook, Google en Apple enorm. In de VS gaat bijvoorbeeld al 85% van de digitale advertentiebestedingen naar Facebook of Google, aldus een studie van de Harvard-universiteit.

Gekozen uit 21 kanshebbers

Nominaties voor de Media Leadership Award konden zowel door juryleden als het publiek worden ingediend. Uiteindelijk bleven uit bijna vijftig inzendingen 21 kanshebbers over. In oktober kwam een deskundige jury bijeen voor een 2,5 uur durend beraad. De jury bestond uit Marianne Zwagerman (innovatiestrateeg en opiniemaker), Stef Löhr (partner bij 227 media, het Interim en Search bureau voor de mediasector), Magiel Tak (senior media consultant bij Magnus Red), Hidde Kross (directeur van videobedrijf Veejays.com) en Wim Danhof (hoofdredacteur van Mediafacts).

De jury over Eugenie van Wiechen, winnaar van de Media Leadership Award 2016:

“Zij stuurt zeer gedecideerd aan op een digitale toekomst voor het FD en BNR Nieuwsradio, met oog voor nieuwe inkomstenstromen. Daarnaast heeft zij via de acquisities van Company.info en Webservices.nl nieuwe data-activiteiten aan het bedrijf toegevoegd, gericht op de zakelijke markt. Er is namelijk veel marktvraag naar data over het Nederlandse bedrijfsleven. Daarnaast besteedt Van Wiechen veel aandacht aan de factoren ‘team en cultuur’. FD Mediagroep groeit als gevolg van deze strategische koers in een markt die zwaar onder druk staat.”

“Zij wil verder op niet al te lange termijn als eerste Nederlandse krantenuitgever - door de week - onafhankelijk van papier worden. Dat laatste betekent overigens niet dat de papieren krant geen aandacht meer krijgt; die blijft voorlopig essentieel. De totale betaalde abonnementen oplage van Het Financieele Dagblad laat een gezonde ontwikkeling zien. Daarmee wordt aangetoond dat het ook bij ruimere niches zoals de financiële journalistiek mogelijk is om - in de lezersmarkt - een op print gebaseerd businessmodel geleidelijk te vervangen door een digitaal businessmodel en om zodoende overeind te blijven tegen het geweld van externe distributieplatforms als Facebook. Dit is hoopvol voor het behoud van specifieke kwaliteitsmedia in tijden van toenemende, vaak disruptieve digitale invloeden.”

Meer nieuws
Algemeen directeur Eugenie van Wiechen
Algemeen directeur Eugenie van Wiechen
Media Leadership Award 2016
Media Leadership Award 2016
Aanmelden Nieuwsbrief
Aanmelden Nieuwsbrief
English
English
Nederlands
Nederlands